WEEK 5: Stand van zaken

Inmiddels is de eerste maand van de 12 verstreken. Tijd voor een kleine terugblik….

Na een geweldige start waarbij ik behoorlijk aan het opruimen ben geslagen, volgde een kleine terugslag. Ik denk aan het incident met de declaratie bij de verzekering. Die fout ga ik niet meer maken. Het maakte dat ik bewuster en serieuzer moest bedenken wat ik weg wil doen en wat niet. Ik werd er gisteren ook weer mee geconfronteerd. Terwijl mijn vriend bij een gezellig gesprekje over bier de bierencyclopedie erbij pakte, dacht ik: “Jezus, het is mijn boek niet, maar deze had ik zeker allang weggegooid”. En ineens vond ik dat doodzonde! Hoe leuk is het om een bierencyclopedie achter de hand te hebben als je het toevallig eens over bier hebt? Maak je toch zeker eens in de ehhhh tien jaar gebruik van……

Nou ja. Ik moest dus pas op de plaats gaan maken. Opruimen was nog niet zo eenvoudig als gedacht. De boel begon een klein beetje te stagneren. De afgelopen week heb ik helemaal niet opgeruimd. Maar ik heb ook niet stil gezeten. Ik heb een eerste poging gedaan de principes van Getting Things Done om te zetten in daden en ben begonnen met het verzamelen van alles wat er moet gebeuren in huis. Het huis is maar een onderdeel van alle projecten en acties die door mijn hoofd spoken, maar het is een begin. Dat leverde al direct een vracht aan to do dingen op.

Maar het zoeken naar een goed systeem heeft me heel veel tijd en energie gekost. Naar de letter van het boek ben ik eerst begonnen iedere actie op een A4tje te noteren. Dus; actie ‘schilderij ophangen in de hal’ schreef ik netjes op zo`n vel en deponeerde deze in een ouderwets postvak (David Allen, de auteur, is een beetje ouderwets. Zo`n beetje alles gaat nog gewoon met pen en papier). Niet het gevoel dat ik gekke Henkie was, maar het feit dat mijn nieuwe schrijfblok na nog geen uur op was, deed mij hiermee ophouden. Dit sloeg echt nergens op! Ander systeem dus; een excel bestand. Kost je geen papier en ook handig; je kunt fijn selecteren. Zo heb ik bij iedere actie een kolom ‘winkel’ toegevoegd. Voordat je dus een keertje naar Ikea of Karwei wil, pak je de lijst erbij, selecteert de kolom ‘winkel’ op ja en print je lijstje uit. Klinkt heel handig in ieder geval.

Dus dit moet het systeem gaan worden waarmee ik verder ga. Maar klaar ben ik nog niet. Nog lang niet. Dit was nog maar het onderwerp ‘huis’. Wat dacht je nog van ‘werk’, ‘sociaal’ (iedereen die ik nog moet bellen, mailen, kaartje sturen), ‘vakantie’ en ga zo maar door. Je zou er een weektaak van kunnen maken. En voordat je het weet zit je meer lijstjes te maken van taken dan dat je ze aan het doen bent…..

 

4 Comments

  1. Marianne
    okt 5, 2015

    Ik zat met stijgende verbazing te lezen. Ik was nog aan het nadenken over ‘Hoe het leven één grote vakantie wordt.’ Niet dat ik dat bereikt heb en ik vraag me zelfs af of ik dat wel wil bereiken. Ik hou erg van bezig zijn en vooral ook van creëren. Zelfs op mijn vakanties ben ik graag actief (zelfs als ik passief op een ligstoel in de zon lig dan lees ik graag een boek waarvan ik iets kan leren of wat een bepaalde culturele waarde heeft (nu bijvoorbeeld Jane Eyre). Maar ik was me in de afgelopen dagen door jouw stukje aan het beseffen dat ik zeker het laatste jaar mijn leven meer als een vorm van vakantie was gaan zien. Mijn soort vakantie wel te verstaan. Ik heb schoonmaken en opruimen altijd als iets natuurlijks gezien, maar ik kan daar ook nu zelfs wel van genieten. Ook werk (zeker doordat ik het afgelopen jaar de helft van mijn tijd thuis werk) bevalt me nu beter dan het lange tijd gedaan heeft. Ik besteed nog veel meer tijd aan mijn hobby’s en geniet daar ook bewust van. Heb er zelfs nog wat hobby’s bij genomen. En dan lees ik opeens dit stukje en het viel me zwaar wat die mensen met hun boeken over GTD schrijven. Wat een gedoe. Wat een opdrachten. Wat een dwangbuis. Volgens mij kan het veel simpeler. Gewoon 1 ding per keer en als je tijd over hebt nog een ding en dat niet als werk of taak of opdracht zien, maar er van genieten (van het opruimen zelf, van het bezig zijn, van het resultaat). Vooral geen lijstjes maken die meer tijd kosten dan dat ze opleveren en je alleen maar laten zien wat je allemaal nog moet doen (waardoor je van gekheid niet meer weet waar je moet beginnen). En dan ben je al halverwege je vakantie….

    • Fleur
      okt 6, 2015

      Haha, ik moet hier wel om lachen. Uitgerekend jij die zo van de structuur is. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Op dit moment komt de Getting Things Done methode me ook heel bewerkelijk voor. Werkt op dit moment eerder tegen me dan mee. Terwijl toch eigenlijk de bedoeling hiervan is dat je je hoofd leeg maakt door alles wat je nu zit te onthouden, toe te vertrouwen aan een extern systeem. Dat zou je uiteindelijk rust moeten geven. Maar ik geef toe dat ik die rust tot nu toe nog niet heb gekregen. Wel wil ik ermee doorgaan om het echt een goede kans te geven. De auteur zegt ook dat het een mindset is, dat heeft tijd nodig….. Wie weet.

  2. Marianne
    okt 6, 2015

    Ja, ik ben zeker van de structuur, maar dan altijd van mijn eigen structuur. Zoals ik al zei: opruimen en schoonmaken is voor mij iets heel natuurlijks. Iets organisch. Mijn structuur is niet statisch, maar is door de jaren heen verandert. Ik probeer dingen uit en laat me daarbij heel erg leiden door mijn gevoel. Verlies vooral niet je eigen gevoel uit het oog in dit proces.

    • Fleur
      okt 12, 2015

      He-le-maal waar! Maar ik denk ook dat ik echt nog een hoop te leren heb. Bij mij gaan de dingen nog niet organisch en vanzelf. Het zit nog niet in mijn natuurlijke systeem zeg maar. Maar je hebt gelijk dat ik wel mijn gevoel moet blijven volgen. Uitgangspunt moet blijven dat ik er blij van word. Ik kan iets een tijdje uitproberen, zoals het GTD systeem, maar als ik het lastig blijf vinden, hou ik er echt wel mee op!

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *